Morgonrodd

Känner mig lite tveksam till lokalen jag tittade på igår. Det var ett eget rum men väggen var så oisolerad så det blir ju en hel del jobb att fixa till det. Så jag tror jag får söka vidare. 

Idag började jag min morgon med träning på Dajas gym.

 

Bildresultat för dajas gym

Detta är Kajsa som äger Dajas gym.

Bildresultat för dajas gym

Har ju fortfarande problem med min hälsporre även om det är mycket bättre nu när jag inte promenerar längre. Längtar fortfarande efter att kunna springa men det kommer ju att dröja så då kom jag på att jag kan prova rodd istället.

Så i morse åkte jag till Dajas och körde 30 minuter på roddmaskinen.

 

 

Bildresultat för roddmaskin

Jag funderar på att köpa en, så ville prova först. Det kändes väldigt bra och när man fick in en bra rytm så var det väldigt rofyllt. Vill även känna hur det känns i kroppen de närmaste dagarna innan jag beställer. Men det kändes väldigt bra. Så nu hoppas jag att jag har hittat en träningsform som passar mig och min kropp. Vill så gärna träna med något som är kul och som är bra för min kropp.

Vill man endast träna kondition på Dajas så betalar du endast 100 kr i månaden. Perfekt eller hur. Ett år när det var mycket snö och is på vägarna så sprang jag på löpband där. 

 

Passade även på att köpa en Sleep tape när jag var hos Kajsa.

Man sover bättre med stängd mun och chansen att snarka är ju väldigt liten.

Lite information från hemsidan Medveten andning:

Fördelar

Att tejpa munnen på natten är ett synnerligen enkelt, men ändå väldigt kraftfullt verktyg. Vanliga kommentarer är att man vaknar piggare, sover lugnare, vaknar inte på natten och behöver mindre sömn.

  • Undvik hyperventilering – Om vi sover med öppen mun innebär det per automatik att andningen överstiger kroppens behov. Denna hyperventilering skapar en obalans mellan syre och koldioxid och ger upphov till syrebrist.
  • Håller din mun stängd – Att tejpa munnen på natten är ett enkelt sätt att säkerställa att munnen är stängd och att andningen sker in och ut genom näsan. Utan någon större kostnad får du andningen att jobba för dig under sömnen, istället för emot dig.
  • Vakna upp utvilad – Näsandning är första steget till bra andningsvanor. Näsandning när vi sover ökar chanserna att din kropp kan slappna av och få den vila och återhämtning den behöver.
  • Ger en djup sömn – Orolig sömn är vanligt bland de som andas genom munnen på natten. När vi uppfattar hot och faror öppnar vi automatiskt munnen. Det är en nedärvd reaktion sammankopplat med vårt kamp/flykt-system. För att få en djup sömn behöver vårt kamp/flykt-system gå på sparlåga, vilket vi uppnår mycket lättare när munnen är stängd.

Vill ni läsa mer kan ni gå in på www.medvetenandning.se/sleep-tape/

Finns mycket bra information att ta del av där.

Vill du prova så finns det att köpa på Dajas gym, www.dajas.nu. En månads förbrukning kostar 50 kr, Kajsa berättade även att hon delar sin i fyra bitar så då räcker ett paket i fyra månader och då är ju chansen till mindre panik. För jag kan ju få en känsla av att det kan bli lite panik när man tejpar över sin mun. 

Bildresultat för sleep tape

Så det ska bli spännande att se om jag klarar av det. Kajsa berättade även att det går att börja med några timmar på natten och till slut har du vant dig att ha hela natten. Så det verkar hoppfullt tycker jag.

 

Snart är det dags för mig att åka till tandläkaren och fixa till den lagningen som är spräckt. Jag ser inte fram emot att gå till tandläkaren igen men det ska bli skönt att få det fixat. Så jag är väldigt tacksam att jag fick en tid så snabbt.

Efter det blir det jobb.

Önskar er alla en bra tisdag.

Bildresultat för tisdag

Kram Vendela

 

 

 

2 feb 2016

Nyhetsbrev och gästbok:

klart.se