Rom

Så skönt att vara hemma igen. Rom var inget för mig.

Resan ner till Malmö förra onsdagen gick bra. Men jag var väldigt trött och hungring när jag kom fram till Ikea. Så jag började med att äta lite och sen handlade jag lite smått och gott.

Sen kom Thomas från Tyskland och så åkte vi över till Danmark och sov en natt där innan flyget gick till Rom.

Var bara tvungen och ta ett kort på handfatet på hotellet i Danmark. Ett pyttelitet handfat och en superstor kran. Såg så kul ut. Haha. Syns inte så bra på bild. Så synd.

Flygresan gick bra. Taxiresan gick väldigt långsam, otroligt mycket bilar och kö överallt. När vi kom fram till hotellet som hade fått så bra poäng och kritik på Booking så visade det sig vara ett B&B som låg i en källare.

Inte riktigt den standarden som Thomas och jag är vana vid. Men det var rent i alla fall. Frukosten bestod av torr inplastad croissant och marmelad. Det kallar inte jag frukost. Så en riktig miss av oss.

Vi kom fram sent på eftermiddagen och hade inte ätit lunch så vi gick direkt ut och åt. Eftersom vi var lite trötta efter resan så gick vi tillbaka till rummet och hade lite mys och kortspel.

Fredagen gick vi ut och letade frukostställe. Det tog ett tag så vi hann gå förbi lite byggnader innan.

Bland annat Peterskyrkan och Vatikanstaten.

Efter frukosten fortsatte vi vår vandring genom Rom och förbi olika byggnader.

Floden Tibern gick vi över ett antal gånger.

Vi gick upp för denna enorma trappa.

Däruppe tog jag denna vybild med bland annat Colosseum.

Colosseum

Det tråkiga var att i stort sett alla fontäner var under upprustning. Så det blev en liten besvikelse för mig. Eftersom fontäner är något som tilltalar mig.

Bland annat fontänen Di trevi som Anita Ekberg badade i. Den är så otroligt vacker så verkligen tråkigt att vi inte fick uppleva det.

Bildresultat för di trevi

Här några bilder på fontäner som var igång.

Vi har verkligen varit möra i ben och fötter efter många, många timmars promenad.

Så vår sista dag valde vi att ta en båttur på floden Tibern.

Båtturen var en av mina bästa upplevelser i Rom.

Vi hoppade av båten och gick lite även denna dag.

Ett fint litet vattenfall.

Så efter att vi gått runt ett tag och ätit lite lunch tog vi båten tillbaka.

Så summeringen av Rom blir att det är inget som tilltalar mig. Det ger inte mig så mycket att gå omkring i en stad och titta på byggnader och ruiner. Det fanns ett fåtal platser som vi var på som gav mig energi.

Men gillar man att promenera i en storstad och titta på byggnader och ruiner så ska man absolut åka till Rom.