Här sitter stressen

Rev ut en sida i en tidning som jag tyckte var intressant. Den handlar om vad som kan hända med kroppen om vi stressar.

Stress påverkar hela din kropp - inifrån och ut. Ont i ryggen, torr hud och plufsig midja är bara några exempel på vad stress kan göra med våra kroppar.

Bilden är lite otydlig så jag skriver lite.

Huden hetsas:

Stress kan orsaka torrhet, hudutslag, kan utlösa rosacea, eksem och herpesinfektioner ökar.

Muskler pressas:

Stress ger spända muskler som i sin tur kan ge värk, vanligt med tennisarm och musarm, smärta i ländrygg, nacke, skuldror och axlar, kan även leda till fibromyalgi.

Hjärnan förändras:

Stress påverkar hjärnan minnescentrum negativt, kan få koncentrations- minnes- och inlärningssvårigheter, kronisk stress kan utlösa depression, hjärnan åldrar också snabbare.

Sköldkörteln överansträngs:

Stress kan orsaka sköldkörtelsjukdomar som ger obalans i hela kroppen.

Hjärtat börjar rusa:

Stress påverkar hjärtat på flera sätt, kan ge högt blodtryck, långvarig stress kan ge förhöjt blodtryck i vila, ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, höga blodfetter ökar risk för proppar, oregelbunden hjärtrytm.

Magen jäktas:

Stress saktar ner aktiviteten i mage och tarmar, ger magbesvär med ökad gasbildning, tarmljud, förstoppning, diarré och värk.

Muffinmidjan växer:

Stresshormoner omfördelar kroppsfettet och fett lagras lättare i bukhålan, kroppen gör också av med mindre energi och sänker ämnesomsättningen.

Binjurarna tröttnar:

Binjurarna producerar bland annat livsnödvändiga stresshormonet kortisol. Långvarig stress gör att kortisolhalten i blodet ständigt är förhöjt. På sikt ändras binjurarnas förmåga att producera kortisol.

PMS känns tydligare:

Stress kan störa konshormonerna, påverka menscykeln och ge värre PMS.

 

Lite tips på hur du kan minska stessen:

Naturlig andning - lugn andning

1. Andas lugnt och långsamt in en normal mängd luft genom näsan så att den nedersta delen av lungorna fylls (magen    utvidgas och bröstkorgen rör sig inte). 

2. Andas ut - tyst och lugnt.

3. Fortsätt med den lugna andningen medan du slappnar av och koncentrerar dig på att fylla den nedre delen av               lungorna.

Bildresultat för avslappning

Lugn i sinnet

1. Sätt dig bekvämt tillrätta, blunda, vila i din krpp - sätt dig behagligt och känn hur stolen ger dig stöd.

2. Andas in det livgivande syret djupt ner i lungorna - låt syret komma ut i varje cell i din kropp, håll andan en aning -     och så släpp efter och andas ut långsamt.

3. Andas in på nytt - håll kvar uppmärksamheten helt på andningen och låt syret ge näring till dina celler, under tiden       som välbefinnandet sprider sig i kroppen.

4. ...finn rytmen...

5. Låt tankarna vandra, lägg märke till vad du tänker och slappna av igen.

6. Fokusera på andingen och välbefinnandet. Varje gång tankarna vandrar för långt bort kan du återvända till                   andningen och hålla kvar uppmärksamheten på hur du andas och på ditt kroppsliga välbefinnande.

Bildresultat för meditation

Medveten närvaro-meditation

1. Sätt dig bekvämt tillrätta, blunda och vila i din kropp - sätt dig behagligt och känn hur stolen ger dig stöd.

2. Andas in det livgivande syret djupt ner i lungorna - låt syret komma ut i varje cell i din kropp, lägg märke till hur du     fyller lungorna med luft - och så släpp efter och andas långsamt ut.

3. Andas in på nytt - håll kvar uppmärksamheten helt på andningen och låt syret ge näring till alla dina celler, medan       välbefinnandet sprider sig i kroppen.

4. När dina tankar vandrar iväg kan du lägga märke till vad du tänker och så slappna av igen.

5. Låt tankarna komma och gå utan att göra något annat än att lägga märke till dem.

6. Återvänd till andningen och ditt kroppsliga välbefinnande. Varje gång tankarna vandrar iväg för långt återvänder du     till andningen och håller kvar din fulla uppmärksamhet på hur du andas och på ditt kroppsliga välbefinnande.

Bildresultat för meditation

När man är stressad försöker man ofta omedvetet komma bort från den stressutlösande obehaget. Men genom undvikande lär vi oss inte handskas med någonting alls. Det är bättre att konfrontera och identifiera problemet och ta reda på vilka lösningar som finns och vilka lösningar som är realistiska.

Viktigt att hitta balansen i livet.

Då finns jag här för att hjälpa dig.

Tveka inte att höra av dig.

Kram Vendela

 

 

 

 

 

 

 

 

22 sep 2015

Nyhetsbrev och gästbok:

klart.se